De Volvo 780 was het stijlvolle resultaat van een samenwerking tussen Volvo Car Corporation en het Italiaanse bedrijf Bertone. Technische componenten kwamen uit de Volvo 700-serie, terwijl de carrosserie werd ontworpen door Bertone. Slechts 8.518 auto's werden geproduceerd over een periode van vijf jaar.

In maart 1985 presenteerde Volvo, naast de Nederlandse Volvo 480, de 780 Coupé; Italiaanse elegantie gecombineerd met Zweedse techniek. De auto kreeg een ereplaats op de stand van Volvo op de Geneva International Motor Show en was de duurste auto die het bedrijf ooit had gelanceerd. De relatie tussen Volvo Car Corporation en Bertone in Turijn was niets nieuws Het Italiaanse designhuis had eerder al een aantal opdrachten voor Volvo uitgevoerd. Bertone bouwde tussen 1977-1981 al 6.622 exemplaren van de Volvo 262C, de exclusieve coupé gebaseerd op de 260-serie.

Heritage 780 Bertone rood op strand 1100x500
Carte Blanche
Waar bij de Volvo 262C slechts enkele-carrosseriedelen anders waren dan bij de rest van de 200-serie, begon men bij de 780 met een leeg vel papier. Alleen het chassis en de aandrijflijn van de 700-serie werden gebruikt. Ondanks de duidelijke gelijkenissen met de sedan modellen, heeft de Volvo 780 een geheel andere lijn. Carozzeria Bertone was verantwoordelijk voor het ontwerp. 'Klasse' en 'elegance' waren twee kernwoorden voor de ontwerper, Nuccio Bertone. Volvo's chief designer, Jan Wilsgaard, was ook betrokken bij het proces om er zeker van te zijn dat de auto onmiskenbaar een Volvo zou zijn. Het eerste voorstel bestond uit een 760 met twee deuren en een schuine daklijn. De tweede was meer een ontwerpstudie voor een echte sportwagen. Het was pas bij het derde alternatief dat de evenwichtige en geharmoniseerde richtlijnen op zijn plaats vielen.

Heritage 780 Bertone zilver park 1100x500

Zoals gezegd was Carozzeria Bertone verantwoordelijk voor de productie van de 780, Volvo verzorgde de marketing en de verkoop. Compleet aandrijflijnen en chassis componenten werden van Zweden naar Italië gebracht om bij Bertone opgebouwd te worden tot Volvo 780. "Met de 780 bieden we een elegante auto met een persoonlijk design. We hebben een uniek aanbod van motoren met de nadruk op comfort, ideaal is voor lange ritten", zei Volvo Car Corporation Marketing Director Carl Eric Häggström destijds over de nieuwe auto.
Heritage 780 Bertone dashboard 1100x500

Focus op de Amerikaanse markt
De exclusieve 780 was bedoeld om te worden vervaardigd in een kleine serie. Met dit model wilde Volvo laten zien, dat het een merk was om rekening mee te houden in het luxe segment, met de pijlen voornamelijk gericht op exportmarkten zoals de VS, Japan en enkele Europese landen.

Het interieur is zeer rijk uitgerust. De zijkanten van de deuren en het dashboard werden voorzien van hout en de lederen bekleding was verkrijgbaar in twee contrasterende kleuren. Kenmerkend voor exclusieve Italiaanse auto's was een hendel in de deuropening voor het openen de achterklep en de tankdop. Bijna alle denkbare apparatuur die in 1985 beschikbaar was, werd standaard gemonteerd. Stoelen, ramen, buitenspiegels en zonnedak waren allemaal elektrisch bediend en climate control, ABS remmen en automatische niveauregeling, evenals een door een microprocessor gestuurde stereo-installatie waren standaard.Heritage 780 Bertone interieur 1100x500

Een belangrijke veiligheidsinnovatie werd gelanceerd in de 780 - de gordelspanner. Een kleine pyrotechnische lading in de autogordel, gekoppeld aan een veermechanisme. Ontworpen om precies op het moment van de aanrijding te ontploffen, zorgde ervoor dat de gordel strak werd getrokken zodat de impact op de inzittenden minimaal werd.

V6 en een viercilinder turbo
De Volvo 780 was leverbaar met verschillende motor opties, alhoewel niet alle motoren op alle markten beschikbaar waren. Bij de introductie was de 780 uitgerust met een zescilinder turbodiesel, al snel gevolgd door een viercilinder turbo motor en een V6. Voor de Nederlandse markt was alleen de V6 beschikbaar. In de vijf jaren dat de 780 werd geproduceerd, zijn er nauwelijks veranderingen aan het ontwerp geweest. Wel werden technische ontwikkelingen van de Volvo 760 doorgevoerd, zoals een multi-link as die in 1988 de starre achteras verving.

Tussen 1985 en 1990 zijn er 8.518 Volvo's 780 geproduceerd. In het laatste jaar kostte de 780 SEK 315.200 in Zweden, in Nederland was dat ruim 150.000 gulden. Ter vergelijking; met SEK 247.500 was de Volvo 760 GLE een stuk goedkoper. 

Heritage 780 Bertone zilver bloemen 1100x500

Private lease

Hooftman Tweets