Volvo S60 2015

Het vernieuwde design van de S60, met zijn doelgerichte en dynamische styling, accentueert zijn sportiever karakter. 'Met het nieuwe frontdesign hebben we de krachtige uitstraling van de S60 verder aangescherpt.


Ook de scherp gestileerde koplampunits dragen bij aan het expressieve gezicht van de vernieuwde S60. Het design van de koplampen doet ons denken aan de ogen van een wolf', aldus Fedde Talsma, Exterior Design Director. 'We hebben de horizontale lijnen aan de voor- en achterzijde extra geaccentueerd. Samen met de bredere grille, dagrijverlichting en nieuw ontworpen achterlichtunits met led-techniek hebben we een opvallend, gedrongen uiterlijk gecreëerd. De strakke oppervlakken en de vloeiende contouren zorgen voor een typisch Scandinavisch voorkomen.'

In het interieur zijn diverse updates doorgevoerd, zoals nieuwe kleuren voor de bekleding, nieuw houtinleg, nieuwe hemelbekleding en in metaal afgewerkte randen rondom de ventilatieopeningen en de bedieningselementen voor het licht. 'Het totale effect straalt gezelligheid en warmte uit. De kleurenthema's komen mooi overeen met de verlichte, witte bedieningselementen op het dashboard en elders in de auto', zegt Lena Jiseborn, Design Director Colour en Trim.

Klanten hebben de keuze uit vier typen onderstel om het karakter van de S60 aan de persoonlijke voorkeuren aan te passen: Touring, Dynamic, FOUR-C (Continuously Controlled Chassis Concept)en een verlaagd sportonderstel dat voorheen alleen beschikbaar was voor de R-Design-uitvoering.

Oog voor detail
Nooit eerder hebben we een reeks modellen zo grondig vernieuwd. Alle verbeterpunten zijn doorgevoerd om te voldoen aan de behoeften van onze klanten. We hebben ons gefocust op het verbeteren van de kwaliteit en aandacht voor detail. Met deze belangrijke impuls versterken wij de concurrentiepositie van deze modellen', vertelt Lex Kerssemakers, Senior Vice President Product Strategy & Vehicle Line Management bij Volvo Car Group. 'De S60 en XC60 zijn de best verkocht Volvo-modellen in diverse belangrijke markten en de innovatieve V60 Plug-in Hybrid kent een vliegende verkoopstart. We hebben de ervaringen van onze klanten zeer serieus genomen om verbeteringen te kunnen doorvoeren die daadwerkelijk bijdragen aan de aantrekkingskracht van deze succesvolle modellen.'
Scandinavisch design onderscheidt zich door fraaie, eenvoudige en strakke vormen en oppervlakken zonder enige vorm van afleiding. Deze ontwerpstijl kenmerkt het in- en exterieur van de vernieuwde '60-reeks'. In het interieur is extra aandacht besteed aan de details, zijn natuurlijke materialen - zoals hout en leer - toegepast en het bedieningsgemak van alle functies draagt bij aan een intuïtieve rijervaring.

Comfortabele stoelen met voldoende steun - die zorgen voor een ontspannen rit, ook tijdens het afleggen van lange afstanden - zijn al decennialang een van de sterkste Volvo-eigenschappen. Kopers van een nieuwe S60, V60 of XC60 hebben de keuze uit nieuw ontworpen sportstoelen die dit traditionele gevoel van comfort combineren met extra steun wat volledig past bij een dynamisch rijdende auto. 'De nieuwe sportstoelen bieden uitstekende steun, van de dijen tot aan de schouders en houden de bestuurder stevig op zijn plek in snel genomen bochten. We hebben deze stoel laten testen door zo'n honderd mensen van verschillend postuur. De reacties waren overweldigend positief. Ook hebben we de rugleuning zodanig aangepast dat achterin meer beenruimte is ontstaan', aldus Project Director Patrik Widerstrand. 

Andere voorbeelden op het gebied van detail zijn de sproeikoppen voor de ruitenwisservloeistof, die nu onder de motorkap zijn geplaatst en dus uit het zicht zijn verdwenen. Het in de grille gemonteerde radarsysteem is nu afgewerkt in glanzend zwart, zodat dat nu veel minder zichtbaar is. Verder is de chromen rand rondom de grille verwijderd en versterkt het nieuwe, grotere Volvo-logo de zelfbewuste uitstraling van de vernieuwde Volvo 60-reeks.

De nieuwe, geïntegreerde uitlaateindstukken, die zijn te combineren met enkele motorvarianten, zijn een technische en visuele link naar de geavanceerde motoren. Het gaat hier echter niet alleen om het design, want het was voor de ontwerpers ook een uitdaging om ervoor te zorgen dat het uitlaatsysteem, dat tot 25 millimeter kan uitzetten op bedrijfstemperatuur, tijdens de rit wel perfect blijven passen. Ook dit is een voorbeeld van pure Scandinavische precisie.

De nieuwe S60, V60 en XC60 bieden keus uit een uitgebreide reeks wielen in allerlei designs, waarmee de personalisatiemogelijkheden verder worden uitgebreid. 'Om de visuele aantrekkingskracht van de auto te versterken, hebben klanten de keuze uit 19-inchwielen met banden met dezelfde wanghoogte als die van 18-inchwielen. De krachtige uitstraling van deze wielmaat gaat dus niet ten koste van het comfort', zegt Patrik Widerstrand. Hetzelfde geldt voor de XC60. De wanghoogte van de optionele 20-inchwielen is gelijk aan die van 19-inchwielen. 

Sensus Connected Touch - connectiviteit van hoog niveau
Sensus is een verzamelwoord voor alle HMI-functies (Human Machine Interface) die Volvo toepast. De nieuwste toevoeging, het Sensus Connected Touch-systeem, maakt connectiviteit via internet mogelijk en biedt een unieke, buitengewoon ingenieuze 7-inch touchscreen die zelfs met handschoenen aan is te bedienen. De internetverbinding wordt gelegd via een in de auto gemonteerde 3G-/4G-dongel of via de smartphone van de bestuurder. Bekijk hier de film. 

Gebruikers hebben, indien de auto stilstaat, volledige toegang tot internet, inclusief geïntegreerd en spraak gestuurde muziekstreaming, internetradio met duizenden kanalen, Google Maps en Search, 3D-navigatie met online weer- en verkeersinformatie, een zogenoemde 'Free Parking locator' siw beschikbare parkeerplaatsen lokaliseer, een Volvo-dealerlocator en een App Store voor nieuwe functies en updates. Het is bovendien mogelijk een WiFi-verbinding te delen met andere passagiers. TripInfo is eveneens een geweldige feature, waarmee interessante informatie over punten langs de route via Wikipedia kan worden voorgelezen.' Hier leest u meer over Sensus Connected Touch, dat ook als accessoire beschikbaar komt.

Adaptieve digitale display
De adaptieve, digitale display die in de V40 debuteerde, is nu ook leverbaar in de S60, V60 en XC60. Via de TFT-display wordt constant de belangrijkste informatie getoond. Ook kan de bestuurder kiezen uit een informatiecluster met drie thema's: Eco, Elegance en Performance. De Volvo V60 Plug-in Hybrid heeft een vierde Hybrid-thema, met blauwe verlichting. Dit thema omvat allerlei informatie over de status van de aandrijflijn en de litium-ion-accu. Het Elegance-thema is de basismodus en is gebaseerd op een traditioneel intrumentenpaneel met een rustgevende uitstraling. Het Eco-thema heeft een groene achtergrond met een milieuvriendelijke uitstraling. Aan de linkerkant bevindt zich een Eco-meter die het actuele en gemiddelde brandstofverbuik weergeeft. Tijdens optimaal zuinig rijden verschijnt een groene letter 'E' op de display. Het Performance-thema heeft een rode achtergrondverlichting en creëert een sportievere sfeer. In deze stand wordt de in het midden geplaatste snelheidsmeter van het Elegance- en Eco-thema vervangen door een toerenteller en de voertuigsnelheid wordt digitaal weergegeven. Op de rechter display bevindt zich een meter die het beschikbare en het verbruikte vermogen van de auto weergeeft.

Gereduceerd brandstofverbruik
Volvo Car Group streeft onophoudelijk naar het verlagen van het brandstofverbruik en de CO2-emissies van alle motorvarianten. Het gecombineerde brandstofverbruik van de Volvo S60 met de 84 kW (115 pk) sterke viercilinder D2-dieselmotor met handgeschakelde versnellingsbak bedraagt slechts 4,0 l/100 km met een CO2-emissie van 106 g/km - toonaangevend in deze klasse. De D2 met automatische transmissie verbruikt gemiddeld 4,1 l/100 km met een bijbehorende CO2-emissie van 107 g/km. Met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km (109 g/km CO2) is ook de handgeschakelde versie van de V60 D2 'best in class'. De versie met automatische transmissie neemt genoegen met 4,2 l/100 km en een CO2-emissie van 110 g/km (voorlopige cijfers). De D4-dieselmotor met 120 kW (163 pk) noteert in de S60 en V60 een CO2-emissie van 129 g/km (4,9 l/100 km). De dieselmotoren in de vernieuwde XC60 zijn eveneens verbeterd op het gebied van brandstofverbruik. De D5 met 158 kW (215 pk) verbruikt, in combinatie met een handgeschakelde transmissie en vierwielaandrijving, slechts 5,3 l/100 km met een CO2-uitstoot van 139 g/km. Niet alleen de diesels, ook de benzinemotoren staan garant voor een lager brandstofverbruik. De 1,6-liter GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) in de T3 (110 kW/150 pk) en de T4 (132 kW/180 pk) verbruiken gemiddeld, in combinatie met een automatische transmissie, 6,8 l/100 km (159 gram CO2/km). De T3 en de T4 in de V60 noteren een verbruik van 7,2 l/100 km (167 gram CO2/km).

Schakelpeddels
Bij de versies met automatische transmissie is het driespaaksstuurwiel optioneel uitgerust met schakelpeddels om handmatig te kunnen schakelen. Vooral op bochtige wegen zorgen de schakelpeddels voor een extra dynamische rijervaring. Optioneel is stuurverwarming beschikbaar, wat zorgt voor extra comfort tijdens koude winterdagen.

Permanent grootlicht met baanbrekende technologie
Het nieuwe Active High Beam Control vergroot het comfort en de veiligheid in het donker. Dankzij deze techniek hoeft de bestuurder niet meer handmatig te switchen tussen dim- en grootlicht. In feite is het grootlicht altijd ingeschakeld, tenzij een tegenligger wordt gedetecteerd. Het bijzondere is dat Active High Beam Control het licht op een speciale manier dimt om ervoor te zorgen dat de tegenligger niet wordt verblind. Deze ingenieuze wijze van verlichting wordt gerealiseerd door een projectormodule die in de koplamp is bevestigd. De projectormodule werkt op dezelfde manier bij voorliggend verkeer. Lees meer of bekijk hier de film.
activebeamcontrol

Bochtverlichting voor beter zicht
Nog een innovatief systeem dat bijdraagt aan een beter zicht in het donker, is bochtverlichting bij lage snelheden. De verbeterde versie van het huidige Active Bending Light-systeem volgt de bewegingen van het stuurwiel en biedt beter zicht tijdens manoeuvreren en in smalle straten.

Verwarmbare voorruit
Modellen die zijn uitgerust met een regensensor zijn nu ook verkrijgbaar met een elektrisch verwarmbare voorruit. Daarmee is een bevroren voorrruit binnen een mum van tijd ontdooid. Verder zijn de S60, V60 en XC60 nu beschikbaar met automatisch dimmende buitenspiegels.

IntelliSafe-systemen
IntelliSafe is Volvo's verzamelnaam voor alle actieve veiligheidssystemen. Het standaard aanwezige City Safety-systeem speelt een belangrijke rol en werkt tot snelheden van 50 km/uur. Voor alle modellen is het voetgangersveiligheidssysteem Pedestrian Detection optioneel. De S60, V60 en XC60 zijn ook leverbaar met een verbeterd dodehoekdetectiesysteem (Blind Spot Information System) dat nu door een radar wordt gestuurd. Dit systeem waarschuwt ook voor snel naderend achterliggend verkeer, met een bereik tot 70 meter achter de auto. Cross Traffic Alert gebruikt radarsensoren aan de achterzijde van de auto om de bestuurder te waarschuwen voor tegemoetkomend verkeer van opzij. Dit is ideaal bij het achteruit 'uitparkeren' met weinig tot geen zicht. Tot slot is de S60, V60 en XC60 uitgerust met Road Sign Information. Dit assistentiesysteem herkent verkeersborden en toont deze op de informatiedisplay.

'Volvo is leider op het gebied van automotive veiligheid. Sinds het jaar 2000 hebben wij de kans op een verkeersongeval met 50 procent gereduceerd. Door continu nieuwe actieve en passieve veiligheidssystemen te introduceren, komen we steeds dichter bij de realisatie van ons streven. Dat is dat er vanaf 2020 geen verkeersdoden en gewonden vallen als gevolg van een verkeersongeval in een nieuwe Volvo', aldus Thomas Broberg, Senior Safety Advisor bij Volvo Car Group.