• Headerxc40

Hetzelfde design, nu volledig elektrisch. Vanaf € 59.900.-

Wij hebben de volledig elektrische XC40 Recharge ontworpen om u de beste rijbeleving van dit moment te kunnen bieden en uw toekomst te beschermen.

4.9sec
0-100km/u 

400+km
Groot rijbereik 

40min
~80% opgeladen 

408pk
Pure kracht 

1500kg
Trekkracht 

De Volvo XC40 Recharge, gebaseerd op de meermaals onderscheiden en succesvolle compacte SUV, is het eerste model uit een reeks volledig elektrische Volvo’s. De introductie is een mijlpaal voor Volvo; de XC40 Recharge is het allereerste volledig elektrische model van Volvo en bovendien de eerste Volvo met een gloednieuw infotainmentsysteem met Google’s besturingssysteem Android.

In de komende vijf jaar introduceert Volvo elk jaar een nieuw, volledig elektrisch, model. In 2025 moet de helft van alle Volvo-verkopen een volledig elektrisch model zijn. De andere helft is weggelegd voor de hybride uitvoeringen. Recharge is de overkoepelende naam van al deze oplaadbare Volvo’s (volledig elektrisch of plug-in hybride).

Actieradius meer dan 400 kilometer
De Volvo XC40 Recharge biedt alles wat klanten verwachten van een Volvo, aangevuld met een geavanceerde volledig elektrische aandrijflijn met All-Wheel Drive. De XC40 Recharge heeft een actieradius van meer dan 400 kilometer (WLTP) op één acculading en een systeemvermogen van 300 kW (408 pk). Met een snellader is de batterij in 40 minuten tot 80 procent opgeladen.

Het nieuwe infotainment met Google’s besturingssysteem Android is volledig geïntegreerd in Volvo On Call, het digitale serviceplatform van Volvo met een mobiele app, in-car Wi-Fi en tijdbesparende connected services. Met Volvo On Call kunnen bestuurders van een plug-in hybride zien hoeveel tijd ze elektrisch rijden.

Om aan de verwachte vraag te kunnen voldoen, verdrievoudigt Volvo de productiecapaciteit van zijn geëlektrificeerde modellen en biedt het vanaf volgend jaar Designer’s Choice-uitvoeringen van geselecteerde populaire Recharge-modellen met korte levertijden. Volvo Cars verwacht dat volgend jaar 20 procent van alle Volvo-verkopen een plug-in hybride is. In Nederland ligt het aandeel plug-in hybrides al hoger.

Elk Volvo-model is leverbaar als Recharge, van de compacte XC40 en de populaire Volvo 60-serie tot het absolute topmodel, de Volvo XC90. Volvo is de enige autofabrikant die een plug-in hybride levert van elk model.

De XC40 Recharge is begin 2020 te bestellen. De vanafprijs bedraagt € 59.900,-

Nieuw en ambitieus klimaatplan
De Volvo XC40 Recharge en het Recharge-modellengamma zijn onderdeel van een nieuw en ambitieus klimaatplan dat Volvo vandaag bekendmaakt. Hierin staan concrete actiepunten die aansluiten op het klimaatakkoord van Parijs. Het plan ondersteunt de ambitie van Volvo om in 2040 een klimaatneutraal bedrijf te worden.

Met de volledig elektrische Volvo XC40 introduceert Volvo Cars in oktober 2019 niet alleen zijn eerste volledig elektrische model, maar – in lijn met de traditie bij Volvo – ook weer een van de allerveiligste auto’s op de markt. En dat ondanks het feit dat de afwezigheid van een verbrandingsmotor de autofabrikant voor allerlei nieuwe uitdagingen stelt.

“Ongeacht de krachtbron – een elektromotor of een verbrandingsmotor – moet een Volvo veilig zijn”, zegt Malin Ekholm, hoofd van de veiligheidsafdeling van Volvo Cars. “De volledig elektrische XC40 is een van de veiligste modellen die we ooit hebben gemaakt.”

Nieuw ontworpen structuur
Hoewel ze uitgingen van de uitstekende veiligheidsvoorzieningen van de reguliere XC40, hebben de veiligheidsingenieurs van Volvo Cars de structuur van de voorzijde van de auto compleet opnieuw ontworpen en versterkt. Dat was nodig vanwege de afwezigheid van een motor in de neus, terwijl de auto moet voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen van Volvo om de inzittenden dezelfde veiligheid te bieden als de andere modellen van het merk bieden.

“De veiligheidsprincipes zijn voor dit model hetzelfde als voor elke andere Volvo. Ook de elektrische XC40 is ontworpen om de mensen die ermee reizen, veiligheid en bescherming te bieden”, zegt Malin Ekholm.

Veiligheidskooi en kreukelzones
Om in het geval van een aanrijding de inzittenden te beschermen en het accupakket intact te houden, heeft Volvo voor de elektrische XC40 een nieuwe, unieke veiligheidsstructuur ontwikkeld. De accu’s zijn ondergebracht in een veiligheidskooi die is opgebouwd uit geëxtrudeerd aluminium, geïntegreerd in het midden van de carrosseriestructuur. Daardoor heeft Volvo een ingebouwde kreukelzone rondom het accupakket gecreëerd.

Verlaagd zwaartepunt
De plaatsing van het accupakket in de vloer heeft als belangrijk bijkomend voordeel dat die het zwaartepunt van de auto verlaagt. Dat verhoogt de stabiliteit van de auto en verkleint het risico op omslaan.

Achterzijde versterkt
De carrosseriestructuur van de elektrische XC40 is niet alleen aan de voorzijde versterkt, maar ook aan de achterzijde, waar de elektrische aandrijflijn in de carrosseriestructuur is geïntegreerd. In het geval van een aanrijding worden de optredende botskrachten beter verdeeld en weggeleid van de cabine. Daardoor wordt de belasting van de inzittenden tijdens een ongeval beperkt.

Nieuwe technologie
Op het gebied van actieve veiligheidssystemen introduceert Volvo met de elektrische XC40 ook nieuwe technologie. Dit is namelijk het eerste model van Volvo dat is uitgerust met een nieuw sensorplatform voor de ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) met software die is ontwikkeld door Zenuity, de joint venture van Volvo Cars en Veoneer, de Zweedse leverancier van mobiliteitstechnologie.

Het nieuwe ADAS-platform is een modern, schaalbaar en actief veiligheidssysteem dat een aantal radars, camera’s en ultrasonische sensoren bevat. Dankzij de schaalbaarheid kan het systeem eenvoudig verder worden ontwikkeld en dient het als basis voor toekomstige technologie voor autonoom rijden.

Bij de elektrische Volvo XC40 zijn uitlaten en een grille voor de koeling van de motor overbodig geworden. Daarbij zorgt het ontbreken van een verbrandingsmotor voor extra opbergruimte onder de motorkap.

Tegelijkertijd behoudt de volledig elektrische compacte SUV alle voordelen die de Volvo XC40 in korte tijd tot een van de populairste Volvo-modellen hebben gemaakt, waaronder het stijlvolle Scandinavische design en de uitstekende functionaliteit.

Strakker en eigentijdser
“De basis van een Scandinavisch design is visuele helderheid en het weglaten van elementen. De Volvo XC40 is hier een uitstekend voorbeeld van”, vertelt Robin Page, Head of Design bij Volvo Cars. “Met de volledig elektrische versie is het expressieve en direct herkenbare design van de Volvo XC40 nog gestroomlijnder en moderner. Zonder de noodzaak van een grille is de voorzijde nog strakker en eigentijdser geworden, iets wat ook voor de achterzijde geldt omdat hier uitlaatpijpen ontbreken. Met deze designaanpak gaan we op weg om een verdere elektrificatie van onze modellen verder te onderzoeken.”

De volledig elektrische Volvo XC40 is aan de voorzijde direct te herkennen aan de gesloten grille die is uitgevoerd in de kleur van de carrosserie. Omdat een elektrische auto minder luchtstroom nodig heeft voor koeling, is een traditionele, open grille overbodig geworden. Dit gaf de designers de mogelijkheid om in de dichte grille van de elektrische Volvo XC40 de sensoren van het nieuwe ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) keurig weg te werken.

De volledig elektrisch aangedreven Volvo XC40 wordt leverbaar met de keuze uit acht carrosseriekleuren waaronder de nieuwe metallic kleur Sage Green. Het dak is altijd in het zwart uitgevoerd. Verder kan de klant kiezen uit twee nieuwe designs voor de lichtmetalen velgen (19- en 20-inch).

Vanbinnen is de elektrische Volvo XC40 voorzien van een nieuwe interface die speciaal voor elektrische modellen ontworpen is. Hiermee blijft de bestuurder up-to-date over relevante informatie zoals de status van de batterij. Het interieur is voorzien van sportieve stylingdetails en vloermatten die vervaardigd zijn uit gerecycled materiaal.

Slimme Volvo-engineering
De elektrische Volvo XC40 – die Volvo al in 2016 aangekondigde met het elektrische studiemodel 40.1 Concept – is ook een goed voorbeeld van slimme Volvo-engineering. De SUV is gebaseerd op het door Volvo ontwikkelde voertuigplatform Compact Modular Architecture (CMA) dat van meet af aan ontworpen is voor een mogelijke elektrische aandrijflijn. Hierdoor kon de batterij in de vloer van de auto geïntegreerd worden waar hij geen interieurruimte inneemt.

Dit betekent dat alle functionele opbergruimte rond de bestuurder – een van de aantrekkingskrachten van de Volvo XC40 – intact is gebleven. Voorbeelden zijn de extra grote kaartenvakken in de portieren en extra opbergruimte onder de voorstoelen. De middenconsole is bovendien uitgerust met een uitneembaar afvalbakje. Een andere praktische vondst is het uitschuifbare haakje waaraan een kleine tas kan worden gehangen.

Extra opbergruimte van 30 liter
Uniek voor de elektrische Volvo XC40 is de extra opbergruimte van ongeveer 30 liter in een speciaal compartiment ónder de motorkap. Dit was mogelijk omdat een elektromotor minder ruimte in beslag neemt dan een traditionele verbrandingsmotor.

Xc402
Xcv401
Xc403

Boek een proefrit

Boek een proefrit

Hooftman Voorraad

Onze voorraad

Nieuwsupdate

Mis geen exclusieve uitnodigingen, acties en nieuwsberichten!
Meld u aan voor de Hooftman Nieuwsbrief.