een-reisverslag-met-de-C40-Hooftman

Met de Volvo C40 op vakantie

Mijn naam is Menno en ik ben verkoopadviseur in Alphen aan den Rijn. Tijdens mijn vakantie met de elektrische Volvo C40 zijn mijn vriendin en ik verschillende obstakels tegen gekomen die deze prachtige bolide, met Hooftman Exterior Styling set in Vapour Grey, op de proef stelde. Van hoge bergen naar lange ritten met veel kilometers. In dit verhaal vertel ik u mijn ervaring met de C40 Extended Range!

Reisdag 1:

  

 

De dag van vertrek. De auto was tot 100% opgeladen. Hier zou ik 500 kilometer mee moeten kunnen rijden. Vandaag stond een rit van 650 kilometer voor de boeg. De auto met Google Maps navigatie gaf netjes aan dat ik 2 keer moest laden. Dit zou zo’n 53 minuten moeten duren. Na ongeveer 3 uur rijden kwam ik bij mijn 1e laadstop aan. Ik zou hier 33 minuten op moeten laden. In de realiteit was dit korter doordat we de 300Kwh lader voor onszelf hadden. De volgende laatstop zou op zo’n 2,5 uur afstand liggen vlakbij Maagdenburg. Ook hier duurde de laadstop weer korter dan verwacht. We konden namelijk na zo’n 15 minuten al weer de weg op en in 1 rechte lijn naar Leipzig!

 

Bij aankomst kwamen wij er achter dat we konden laden bij het hotel. Hierdoor konden we de auto netjes tot 100% opladen voor de volgende dag!

 

 

Reisdag 2: 

 

 

Na een overnachting in Leipzig gingen we door naar Praag. Vanaf Leipzig een kleine 260 kilometer. Dit konden we makkelijk op 1 lading doen. We kwamen dan ook met 44% aan op het drukste plein in Praag, het Wenceslaplein waar de auto met een autolift ondergronds geparkeerd werd.

laden-hotel volvo c40
naar-praag-met-de-volvo-c40

Reisdag 5: 

 

 

Na 3 overnachtingen in Praag reden we door naar Hallein, een gebied vlakbij Salzburg in Oostenrijk. Een rit van 400 kilometer vol met bergen. Een mooie test voor de C40 Recharge! Tijdens deze rit moesten we 2x laden. Als we in Praag al konden laden had dit hoogstwaarschijnlijk 1x geweest. Net buiten Praag vonden we een snellader die ons binnen nog geen 15 minuten al weer op pad stuurde. 

 

De ingebouwde Google Maps navigatie was constant op zoek naar de snelste route. Dit bewees de auto toen hij voorstelde om een route 1,5(!) uur sneller te rijden. Dit had te maken met een file van 18 kilometer lang. De navigatie stuurde ons ook nog eens door het pittoreske platteland van Tsjechië. Met ongeveer 18% lading over kwamen we aan bij de 2e laadstop. Met weer zo’n 10-15 minuten laden kwamen we op 64% uit, meer dan genoeg om op onze bestemming aan te komen. Eenmaal aangekomen bij het hotel konden we ook daar laden waardoor we de volgende dag weer met een 100% volgeladen accu op pad konden.

Reisdag 6: 

 

Vandaag hadden we een erg korte rit voor de boeg. Met maar 151 kilometer zouden we al in München zijn, dit was tevens onze kortste rit van de roadtrip. Hier hoefden we niet voor te laden en we kwamen met 67% op onze bestemming aan. Bij ons hotel was de mogelijkheid tot laden maar deze was helaas bezet waardoor we uiteindelijk niet geladen hebben.

 

Reisdag 8: 

 

Na 2 overnachtingen was dit alweer de laatste dag van onze vakantie. Er stond een lange rit van wel 821 kilometer voor de boeg. We hebben er in totaal 10 uur over gedaan en 3x keer geladen. Dit kwam doordat we in München zelf ook nog wat hadden gereden waardoor we met zo’n 44% daar wegreden. Wat ons al eerder opviel is dat Google Maps constant bezig was met het berekenen van snellere routes. Doordat we veel snelwegkilometers maakten werd ons verbruik lager. Google Maps liet ons daardoor steeds een stukje verderweg op de route pas bijladen. Dit scheelde telkens zo’n 5-10 minuten reistijd. Onze 1e stop was iets voorbij Ingolstadt waar we door ons ontbijt wat langer stonden dan onze stop aangaf. Zo’n 25-30 minuten stonden we hier aan de lader.

snelladen
laadstops-google

De 2e stop was hierdoor gelijk een stuk verder. Vlakbij het vliegveld van Frankfurt am Main. Doordat Google Maps live weergeeft hoeveel laadpalen er bezet zijn kwam ik er iets voor aankomst achter dat alles bezet was. Gelukkig was er nog een snellader dichtbij waar we ook gebruik van konden maken. De lader die echter 150kw aangaf laadde maar 80kw. Toen ook nog iemand naast me kwam staan en hier maar zo’n 45kw van overbleef besloot ik verder te gaan zoeken. Na zo’n half uur rijden kwamen we bij poging 3 aan om te laden. Hier was gelukkig wel plek waardoor we een 300kw lader (die dit ook daadwerkelijk kon laden) voor onszelf hadden. We hadden tijdens deze zoektocht geen laadstress omdat Google Maps ons zo had laten rijden dat we altijd met minimaal 15% aankwamen en dus genoeg accucapaciteit hadden om naar andere opties te zoeken. Wat slim!

 

De laatste laadstop was iets voor de grens met Duitsland bij een vertrouwde Fastned. Ook hier ging het laden erg snel en konden we met een kleine 15 minuten weer op weg naar huis.

Tijdens deze laatste 160 kilometer heeft Google Maps ons nog een file van 30 minuten bespaard door ons door een buitenwijk van Arnhem te sturen. Door wegwerkzaamheden stond er namelijk een lange file op de A12.

 

Na 10 uur en 18 minuten kwamen we uiteindelijk weer thuis aan en was ons avontuur compleet! Zowel de auto als ik konden even goed uitrusten van de comfortabele, maar lange rit.

Tot slot: 

 

Ik ben door deze roadtrip volledig overtuigd van de capaciteit van een elektrische auto. In het bijzonder de Extended Range variant, die met ruim 100 kilometer meer range dan de normale versie, van grote meerwaarde was. We hebben tijdens deze roadtrip alle obstakels van het elektrisch rijden wel meegemaakt. Van lange ritten met veel hoogteverschillen tot het snelladen en het net misgrijpen van een laadplek. Maar het viel me allemaal erg mee. Sterker nog, ik kan het iedereen aanraden. Elektrisch rijden is super comfortabel en door het soms moeten bijladen zie je ook nog eens wat anders dan alleen maar snelwegen.

Wat kunnen we voor u betekenen?

Nieuwsupdate

Mis geen exclusieve uitnodigingen, acties en nieuwsberichten!
Meld u aan voor de Hooftman Nieuwsbrief.