Slim en duurzaam mobiel

“De menselijke factor zal altijd een rol spelen bij de veiligheid in een auto, hoe veilig deze auto ook is.” In de rubriek “In gesprek met…” spreken we relaties die, naast een Volvo rijden, een bijzonder verhaal hebben en dat willen delen. Niet alleen met ons, maar ook met andere Volvo-rijders!
ivro hooftman
Ivor Hooftman
Deze keer spraken we met de heer van der Meulen, die tijdens zijn werk als coördinator incidenten-management bij de politie bij veel incidenten aanwezig is geweest. Hij vertelde tijdens zijn bezoek in Waddinxveen over de verschillen tussen de merken auto’s en hoeveel de menselijke factor nog altijd invloed heeft op de afloop van een ongeval. Lees hieronder over het gesprek.
de-klap

Met wie hebben we het genoegen?

“Mijn naam is Kees van der Meulen, V70-rijder en sinds kort met pensioen!”


Leuk dat u tijd vrij heeft gemaakt om ons te vertellen over uw werk als coördinator incidenten-management!

“Zeker, ik vertel nog veel over de gebeurtenissen waar ik bij ben geweest. En over de verschillen tussen Volvo’s en andere merken. Deze zijn soms enorm.”


Kunt u iets meer vertellen over deze verschillen?

“Ja, graag! Wat ik o.a. zag waren de verschillen in de bouw van de auto. Die van een Volvo is onwijs sterk. Ook de aanwezige veiligheidssystemen zijn fantastisch.

Een voorbeeld, mijn dochter heeft een tijdje geleden een ongeval met haar V40 gehad. Een flinke klap, waarbij zelfs de knieairbags uitklapten. De V40 werd total loss verklaard.

Dankzij de Volvo heeft zij er zelf niks aan overgehouden. Daarom rijdt ze nu ook weer Volvo.”


U gaf eerder aan dat de menselijke factor een rol blijft spelen bij ongevallen. Kunt u dat eens toelichten?

“Bij een ongeval klappen de airbags uit zodat de inzittenden beschermd zijn en niet tegen harde delen van bijvoorbeeld het dashboard komen. Maar door de hoeveelheid losse spullen zoals een brandblusser, tassen en jassen die mensen in hun auto laten slingeren, is de kans op letsel nog steeds groot.

Een ander voorbeeld is de zonneklep. Zorg er altijd voor dat de zonneklep volledig in- óf uitgeklapt is, maar niet half. Als de zonneklep niet goed ingeklapt is kan deze voor behoorlijk letsel zorgen aan het hoofd, helaas ook een situatie die ik in de praktijk heb meegemaakt.”


Kunt u ons eens meenemen in uw werk als coördinator incidenten-management?

“Als coördinator incidenten-management zorgde ik, uiteraard samen met een heel team, dat een incident zo snel en efficiënt mogelijk werd afgehandeld. Dat hield in dat ik op de plaats delict nauw contact had met de hulpdiensten en Rijkswaterstaat. Het was o.a. mijn taak om elke 20 minuten verslag uit te brengen van de situatie. Hierbij bepaalde ik samen met Rijkswaterstaat of er bijvoorbeeld nog een rijbaan afgesloten moest worden, om de veiligheid van iedereen te garanderen. Deze beslissingen worden altijd in goed overleg genomen om ze snel mogelijk het incident af te handelen en het verkeer weer door te laten stromen.“


Inmiddels is de heer van der Meulen, na 48 jaar gewerkt te hebben bij de politie, met pensioen. Zijn oud-collega’s zorgde voor een fantastisch afscheid, waar u hier meer over kunt lezen: https://www.rebonieuws.nl/algemeen/kees-van-der-meulen-neemt-na-48-jaar-afscheid-van-de-politie/


Wij hopen dat de heer van der Meulen nog langs van zijn pensioen mag genieten!

Wat kunnen we voor u betekenen?

Nieuwsupdate

Mis geen exclusieve uitnodigingen, acties en nieuwsberichten!
Meld u aan voor de Hooftman Nieuwsbrief.