• volvo nieuw recharge plugin

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Volvo Cars introduceert een nieuwe, verbeterde Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor de modellen uit de 90- en 60-serie, waardoor de elektrische actieradius aanzienlijk wordt vergroot en tegelijkertijd de CO2-uitstoot wordt verlaagd en de prestaties en rijeigenschappen worden verbeterd. Volvo is momenteel het nummer 1 ‘stekker’ merk in Nederland, maar liefst 1 op de 5 verkochte plug-in hybrides is een Volvo. Met deze productwijzigingen wordt Volvo’s elektrificatiestrategie bekrachtigd.

Tekst gaat onder de afbeeldingen verder.

De nieuwe en verbeterde hybride aandrijflijn van Volvo Cars brengt de volledig elektrische actieradius naar een geschatte 70-90 kilometer (afhankelijk van model) op een enkele lading. Aangezien de gemiddelde forensenafstand tussen de 30km en 70km ligt (afhankelijk per regio), zullen de meeste Volvo-rijders met een thuislaadpunt hun dagelijkse autorit volledig elektrisch kunnen afleggen in een nieuwe plug-in hybride van Volvo.

De belangrijkste verbeteringen zijn een nieuwe long-range batterij met een derde laag cellen om de capaciteit te verhogen van 11,6 kWh tot 18,8 kWh en een krachtigere elektrische motor op de achteras die nu 107 kW / 145 pk levert. Het extra elektrische vermogen resulteert in een totaal gecombineerd vermogen van 257 kW / 350 pk voor de Recharge T6 en 335 kW / 455 pk voor de Recharge T8-modellen, waarmee deze laatste de krachtigste Volvo’s ooit geproduceerd zijn. Naast de nieuwe aandrijflijn wordt one-pedal-drive ook standaard voor de Volvo XC60, S90 en V90 Recharge plug-in hybrides. Deze techniek kennen we reeds uit de volledig elektrische C40 en XC40 Recharge Pure electric modellen.

De grotere accucapaciteit betekent dat meer klanten in staat zullen zijn om hoofdzakelijk volledig elektrisch te rijden. Volvo Cars schat dat de nieuwe aandrijflijn het potentieel heeft om de CO2-uitstoot in de WLTP-rijcyclus met ongeveer 50 procent te verminderen.

“Het is 2021 en mensen zouden voor hun woon-werkverkeer niet langer op benzine of diesel moeten vertrouwen,” zegt Henrik Green, Chief Technology Officer bij Volvo Cars. “Onze nieuwste plug-in hybrides leveren al het elektrische rijbereik dat nodig is in het dagelijks leven van de meeste mensen.”

De nieuwe en verbeterde elektromotor verhoogt het vermogen op de achterwielen met 65 procent, waardoor de prestaties en rijeigenschappen in alle scenario’s verbeteren. Samen met de verbeterde batterij zorgt de vernieuwde elektromotor ook voor een beterde vierwielaandrijving, wat bijzonder nuttig kan zijn bij lage snelheden, bij het trekken van lasten of bij het rijden op gladde wegen waar extra tractie en stabiliteit vereist zijn.

Volvo Cars is vastbesloten om een leider te worden in de snelgroeiende markt van elektrische premium auto’s. Halverwege dit decennium wil het merk wereldwijd 1,2 miljoen auto’s verkopen, waarvan minstens de helft volledig elektrisch. Tegen 2030 wil Volvo Cars een volledig elektrisch autofabrikant zijn.

Uit klantenonderzoek blijkt dat de plug-in hybrides van Volvo Cars nu al ongeveer de helft van de tijd in volledig elektrische modus rijden. Deze upgrade van de aandrijflijn zal dat percentage verhogen, waardoor hun positie als ‘parttime elektrische auto’s’ verder wordt verstevigd.

“Rijden met een plug-in hybride is vaak een opstapje naar volledig elektrisch rijden,” zegt Henrik Green. “Wij geloven dat deze upgrade aan velen zal laten zien dat elektrisch rijden de toekomst is, en ons dichter bij onze 2030-ambitie brengt om een volledig elektrisch merk te worden.”

De nieuwe aandrijflijn wordt geïntroduceerd op alle Volvo Recharge plug-in hybride modellen op basis van de Scalable Product Architecture (SPA), waartoe de Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90 Recharge-modellen behoren.

Naast de verbeteringen aan de aandrijflijn is ook de T8-benzinemotor met turbocompressor verbeterd voor een hogere brandstofefficiëntie en betere prestaties. Dit betekent een hoger motorvermogen bij lage toerentallen en bij het wegrijden, terwijl een meer verfijnde geëlektrificeerde aandrijving wordt gegarandeerd met een lagere CO2-uitstoot via de uitlaat. Voor sommige varianten daalt de CO2-uitstoot zelfs tot onder de 20 gram, hierdoor komen nu ook de XC60 en XC90 in aanmerking voor halvering van de wegenbelasting.

Ondanks de verbeterde specificaties wijzigen de consumentenadviesprijzen nauwelijks. De Volvo S60 en V60 Recharge nemen met € 200 in prijs toe. Voor de overige modellen blijven de consumentenadviesprijzen ongewijzigd. Dit maakt de prijspositie van de Volvo Recharge modellen sterk in de markt en bijzonder interessant.

schermafbeelding 2021 09 28 om 11.08.56

Boek een proefrit

Boek een proefrit

Hooftman Voorraad

Onze voorraad

Nieuwsupdate

Mis geen exclusieve uitnodigingen, acties en nieuwsberichten!
Meld u aan voor de Hooftman Nieuwsbrief.