Onze trouwe Alphense relatie Roel Gloudemans stuurde ons zijn verhaal over de bestelling van twee nieuwe lease auto’s en met zijn toestemming delen we het graag met jullie. Wij danken de familie Gloudemans voor het verhaal, de persoonlijke foto's en hun loyaliteit!

“Een vrijdagmiddag eind oktober. Ik ga mijn vader naar Hooftman Alphen brengen om de auto op te halen die ik daar 10 jaar geleden kocht en waar mijn vader tegenwoordig in rijdt. De bijtellingsregels veranderen volgend jaar en mijn huidige S60 van Volvo Car Lease loopt in april af. Ik ga even bij verkoper Ferry Bunschoten langs om te vragen hoe de afkoopsom voor 4 maanden zich verhoudt tot het bijtellingsvoordeel dat ik met een V40 D2 business nog heb voor de komende 5 jaar. Ferry slaat aan het rekenen en rekent voor dat de afkoopsom van de lease meevalt en dat ik dat in 4 maanden heb terugverdiend.

Maar, er is wel haast bij de bestelling; de V40 D2 Business is bijna uitverkocht voor 2015. Er zijn er gelukkig nog een aantal op virtuele voorraad doordat er aan het begin van het jaar vooruitziend is ingekocht. Gelukkig werk ik voor een klein bedrijf en kan er snel geschakeld worden. In de loop van het weekend voorziet Ferry me in een paar iteraties van de nodige informatie en op maandag ochtend gaat de order de deur uit naar de leasemaatschappij. Helaas trekt deze een eigen plan over waar de auto te bestellen en gaat de order niet naar Hooftman. Daar voel ik me als klant niet helemaal gelukkig mee. Ik ben inmiddels al 10 jaar klant bij Hooftman Alphen. De service daar is een van de redenen dat ik eigenlijk niet eens naar een andere auto kijk dan Volvo. Goed, er gaat weleens iets mis, er werken per slot van rekening ook maar mensen. Het belangrijkste is echter, dat ze open staan voor feedback en dat wat er ook gebeurt, het altijd weer goed komt. Zo’n dealer gun je gewoon de order.
20151201 Roel V40 1240

Nou ja, gelukkig is er nog een kans. Mijn vrouw, ook in het gelukkige bezit van een leaseauto en met een ruimer lease budget dan ik zelf heb, moet in juni 2016 ook een nieuwe leaseauto. De V60 Twin Engine lijkt haar wel wat. Er is een belangrijke hindernis; haar bedrijf leaset de auto’s bij DeMaatschappijDieJeNiemandToewenst BV. Ferry maakt een (dealer-)offerte voor een V60 die zou moeten passen binnen haar budget. Het ziet er veelbelovend uit. Na meer dan een week krijgt ze eindelijk bericht dat ze haar bestaande auto ook mag afkopen en een nieuwe bestellen. In vergelijk met mijn S60 kost dat wel bijna 3 maal zoveel voor 2 maanden langere looptijd en een lagere aanschafwaarde!

Het bestellen van een hybride auto vergt best wel wat papierwerk. Nadat de werkgever akkoord is, blijkt het onmogelijk om via de website van de leasemaatschappij om een (lease-) offerte aan te vragen. Dan maar per mail. Stilte volgt. Uiteindelijk is er een escalatie nodig om de leasemaatschappij tot actie te bewegen. En de resulterende offerte valt natuurlijk veel hoger uit dan het markt gemiddelde. Ik spring snel op de fiets (beter voor het milieu en mijn taillelijn) om bij Ferry een nieuwe configuratie te maken die wel binnen de prijs moet vallen. Om aan te geven dat Ferry me inmiddels redelijk kan inschatten, ligt de nieuwe offerte eigenlijk al klaar, exact zoals we hem willen hebben. Nieuwe offerte weer ingediend en Ferry probeert, om ons te helpen, zelf contact op te nemen met de leasemaatschappij, die niet thuis geeft.

De dagen verstrijken, Ferry weet nog wel een naam te achterhalen, die mijn vrouw vervolgens gebruikt om intern de zaak te escaleren. En dan is het zover, de dag van de bestel deadline is aangebroken. Ferry belt aan het einde van de ochtend om ons daarvan op de hoogte te brengen. Wat volgt is een van de meest bizarre scenario’s die ik ooit heb gezien rond het bestellen van een auto. Ik ben wagenpark beheerder geweest, dus dat wil wat zeggen.
20151201 Roel bruiloft 1240

Om te beginnen valt bij Hooftman de stroom en de telefooncentrale uit. Mijn vrouw krijgt weer geen contact met de leasemaatschappij en na een paar keer proberen weet ik gelukkig Ferry telefonisch te bereiken. We zetten gezamenlijk de aanval in op DeMaatschappijDieJeNiemandToewenst BV. Ferry langs de voordeur, mijn vrouw langs de achterdeur en ik als liaison tussen Ferry en mijn vrouw. Na enkele uren telefonisch slag te hebben geleverd, lijkt het pleit beslecht. Er landt een order bij Ferry op zijn bureau.

De order bevat echter nog een boobytrap. De leasemaatschappij dicht zichzelf een onacceptabel kortingspercentage toe, op basis van afspraken die reeds lange tijd verlopen zijn. De strijd wordt voortgezet tot even na zessen, waarna Ferry ons bericht dat ze de auto toch maar besteld hebben volgens onze configuratie, met de mededeling dat hij in de komende dagen nog een slot offensief gaat inzetten om alles rond te krijgen.

Een aantal dagen later was het dan zo ver, bericht van Ferry dat eindelijk alles rond was. We gaan dit jaar dus goed afsluiten met twee nieuwe Volvo’s voor de deur. Mede mogelijk gemaakt door Ferry Bunschoten van Hooftman Alphen aan den Rijn B.V.."


Private lease

Hooftman Tweets