Ze komen naar Nederland! De 350 pk tellende performance Volvo's: De S60 én V60 Polestar. De Polestar modellen zijn beperkt te bestellen bij de Volvodealer en de afleveringen vinden plaats in het najaar van 2014 in de lokale markten van onder meer Nederland, Canada, Japan, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

 De afgelopen jaren werkten Volvo Cars en Polestar samen op het gebied van tuning en performance. Die samenwerking resulteerde onder andere in de C30, de S60 Concept en de Australische S60 Polestar. Men legde duizenden testkilometers af op bochtige bergwegen, de Duitse Autobahn en van testcircuits in het zuiden van Europa tot het ijzige noorden van Zweden. Met als resultaat deze twee performance auto's met grote aandacht voor rijcomfort.

"We zijn ontzettend trots op de S60 en V60 Polestar. Dit is een auto die is bedoeld voor dagelijks gebruik. Het is een echte rijdersauto waarmee men het hele jaar door moet kunnen rijden, op alle wegen en door alle weersomstandigheden," zegt Christian Dahl, CEO van Polestar.

Ode aan de R modellen
Nederland kent een groot aantal fans van de R modellen. Waar het begon in 1994 met de snelle Estate in de vorm van een Volvo 850 T5R, volgde later de Volvo S60 en V70 R. Echte liefhebbersauto's. Voorzien van Brembo remmen en een Öhlins onderstel. Wat we nu weer terugzien in de huidige S60 en V60 Polestar. Maar nu in combinatie met maar liefst 350 Pk.

Polestar performance engineering
De auto's zijn op diverse punten aangepast. "We hebben ons werk voortgezet om de ideale rijdersauto te ontwikkelen die niet is beperkt tot een paar specifieke rijomstandigheden, maar altijd aangenaam is om te rijden," zegt Robert Dahlgren, Polestar race- en testcoureur. De upgrade omvat modificaties aan de stijfheid van het onderstel, om de tot 80% stijvere vering te ondersteunen van de S60 R-Design. Deze aanpassingen, gecombineerd met de high performance Öhlins schokdempers en de 20 inch wielen vertalen zich in een precieze en toch comfortabele rijervaring. Het remsysteem heeft substantiële aanpassingen ondergaan. Het meest zichtbare zijn de 371 millimeter geventileerde remschijven voor en de Brembo remmen met zes remzuigers per remklauw, waarmee een hoog niveau van remvermogen is gegarandeerd. Om het toegenomen vermogen te tonen zijn er enkele aerodynamische aanpassingen gedaan. De subtiele maar toch efficiënte aanpassingen zijn gebaseerd op de verkregen testdata uit de Volvo Cars windtunnel en geven zeer positieve effecten. De veranderingen zijn zichtbaar aan de splitters op de voorbumper waardoor de luchtstroom onder de auto wordt geoptimaliseerd. Maar ook de nieuwe spoiler en diffuser dragen bij aan toenemende neerwaartse druk.

De zescilinder turbocharged T6 motor heeft uitvoerige ontwikkelingen ondergaan met onder andere een nieuwe twin-scroll turbo en intercooler waarmee 257 kW (350 pk) wordt geproduceerd bij 5700 toeren per minuut en 500 Nm al bij 2800 toeren per minuut. De motor ademt door een 2,5 inch roestvrijstalen uitlaatsysteem, waarmee een sterk geluid wordt geproduceerd. De zestraps automatisch transmissie beschikt over schakelpaddles die samen met de door Polestar ontwikkelde Haldex vierwielaandrijving de auto van 0-100 brengt in slechts 4,9 seconden met een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Zowel de transmissie, de vierwielaandrijving en de tractiecontrole zijn gekalibreerd om de bestuurder in alle situatie van maximale grip te voorzien. Het interieur is voorzien van nieuwe details, materialen en Polestar kleuren waaronder op het stuurwiel en de stoelen. De aanpassingen hebben het hoofddoel om de bestuurder extra steun en controle te geven.

Technische details

Prestaties  0-100 km/u 4,9 sec, 0-200 km/u 17,7 sec, 80-120 km/u 4,7 sec, Topsnelheid 250 km/h – elektronisch begrensd
Onderstel Polestar Öhlins schokdempersysteem, Polestar lichtmetalen velgen, 8x20" ET53 met 245/35R20 banden
Motor Zescilinder in lijn T6 motor, 2953 cc, 257 kW (350 hp) @ 5700 rpm, 500 Nm @ 2800-4750 rpm, Max 6500 rpm, Nieuwe twin-scroll Borg Warner turbo, Nieuwe intercooler, Polestar 2.5" roestvrijstalen uitlaatsysteem met dubbele 3,5" uitlaatpijpen
Transmissie  AWF21 automatische transmissie met schakelpaddles, Polestar transmissie kalibratie voor snellere schakeling, launch control en curve-hold functionaliteit, Polestar Haldex kalibratie voor meer trekkracht op de achteras en dynamische distributie, Polestar gekalibreerd stabiliteitscontrolesysteem
Remmen Voor: Polestar/Brembo zes remzuigers per remklauw, 371x32 mm geventileerde en zwevende Brembo schijven, achter: 302x22 mm geventileerde schijven

 

Quotes:

"Onze samenwerking met Polestar duurt al bijna twee decennia. Het loont zich om te zien hoe Polestar hun expertise in de motorsport inzet om zo'n opwindende en competente auto te ontwikkelen," zegt Derek Crabb, Motorsport Director bij Volvo Car Group (Volvo Cars).

"Het geeft ontzettend veel voldoening om te zien hoe Polestar dit niveau van rijvermogen in de S60 en V60 combineert met het behoud van het originele serviceprogramma, de vooruitstrevende veiligheidssystemen en gecertificeerde brandstof- en uitstootclassificaties," zegt Alain Visser, Senior Vice President Marketing, Sales & Customer Service bij Volvo Cars.