i-Art-technologie

Volvo presenteert een range volledig nieuwe Volvo motoren; de in Zweden ontwikkelde nieuwe tweeliter, viercilinder krachtbronnen. De dieselversie is als eerste motor ter wereld voorzien van i-Art-technologie en de krachtigste benzineversie is uitgerust met zowel een compressor als een turbo.

Voor de Nederlandse markt betekent dit dat de Volvo S60, V60, V70 en S80 D4 (181pk) onder de huidige omstandigheden ook in 2014 in aanmerking komen voor 20% bijtelling. De S60 en V60 zowel handgeschakeld áls automaat. Klik hier voor de prijzen.

Diesel en benzine
De motoren zijn ontwikkeld in Göteborg en worden gebouwd in Volvo's hightech motorenfabriek in het Zweedse Skövde, dus voor 100% Zweeds. Van de 2.0 liter viercilinder DRIVE-E motor komen zowel benzine- als dieselversies beschikbaar. Deze voorwiel aangedreven motoren zijn vanaf de opening van de IAA te bestellen en per productieweek 46 van 2013 leverbaar in drie varianten: voor de Volvo S60, V60, XC60, S80, V70 en XC70 komen de D4 twin turbo diesel met 181 pk en 6-versnellingen handbak of 8-traps automaat en de 245 pk T5 turbo benzinemotor met 8-traps automaat, de T6 306 pk benzinemotor met turbo én supercharger, gekoppeld aan de 8-traps automaat komt beschikbaar voor de Volvo S60, V60 en XC60.

Deze zuinige nieuwe motoren leveren een aantrekkelijk aanbod voor de Nederlandse markt. De nieuwe D4 motor komt op de V60 en de S60, zowel handgeschakeld als automaat, met de huidige fiscale regels in aanmerking voor het 20% bijtellingstarief (dat geldt ook volgend jaar). Bij de Volvo V70 en S80 geldt dit 20% bijtellingstarief voor de handgeschakelde nieuwe D4 motor. Het gaat om kleinere, intelligentere motoren met een dynamischere vermogensontwikkeling hebben dan motoren met méér cilinders, terwijl het brandstofverbruik niet meer is dan dat van een huidige viercilinder. De verfijnde DRIVE-E-technologie zorgt daarnaast voor uitstekende prestaties, aanzienlijk lagere emissies en een krachtig motorgeluid. Een viercilinder DRIVE-E-motor is in vergelijking met een willekeurige zescilinder zoveel lichter en compacter, terwijl hij hetzelfde vermogen levert.

Nieuwe automatische achttrapstransmissie
Om de motoren het gewenste alerte, soepele en zuinige karakter te geven, worden ze geleverd in combinatie met ofwel een nieuwe automatische achttrapstransmissie of een verbeterde handmatig te bedienen zesversnellingsbak; beide zijn afgestemd op een lager brandstofverbruik.

Wereldprimeur: i-Art-technologie
De dieselmotoren zijn voorzien van de volledig nieuwe i-Art-technologie. Elke injector is voorzien van een kleine computer die de inspuitdruk bewaakt. Met behulp van die informatie spuit het i-Art-systeem de ideale hoeveelheid brandstof in tijdens elke verbrandingscyclus. Dit zorgt voor een lager brandstofverbruik, aanzienlijk lagere emissies, uitstekende prestaties en een krachtig, karakteristiek motorgeluid. De dieselmotoren zijn voorzien van verfijningen als een state-of-the-art twin-turbo, verminderde inwendige wrijving en slimme kleppen in het koelsysteem voor een snellere opwarming na de koude start.

Benzinemotor met compressor en turbo
Doordat de compressor in de lage toerenregionen voor extra koppel zorgt, voelt de benzinemotor als een grotere atmosferische krachtbron. De mechanische compressor treedt bij lage toerentallen direct in werking en de turbo valt in zodra de luchtstroming op gang komt. Andere verbeteringen aan de DRIVE-E-benzinemotoren zijn onder meer reductie van inwendige wrijving door bijvoorbeeld kogellagers op de nokkenas, continu variabele kleptiming en intelligent warmtemanagement met een volledig variabele elektrische waterpomp.

Downsizing zonder compromissen
Volvo is ervan overtuigd dat de viercilinder DRIVE-E-motoren de ultieme combinatie van kracht, rijplezier en brandstofverbruik bieden. En de nieuwe Volvo DRIVE-E-motoren zijn in feite al in de autosport getest. De motor die in Volvo's WTCC-auto van 2011 gebruikt werd, was een DRIVE-E-prototype. En daarmee werd tijdens de laatste race nog een nieuw ronderecord gevestigd.

Bekijk hier de film